tisdag, november 04, 2008

Obama VS McCain

Världens viktigaste presidentval är äntligen här. Inatt ska jag tillsammans med många andra svenskar bänka mig framför teven för att följa de sista timmarna av denna rekordlånga valrörelse. Det kommer att bli en trött och jobbig morgondag…

Valet är redan historiskt oavsett om det blir Barack Obama eller John McCain. Det är svårt och går knappt att jämföra amerikansk politik med svensk. Det är snarare person än åsikt som spelar roll. Som den valrörelsenörd jag är har jag följt de flesta stora tal som Obama och McCain har hållit. Jag har knarkat strategier, kampanjmetoder och roliga anekdoter.

Obama är en lysande retoriker, en av mina amerikanska vänner berättade i våras om hans möte med den demokratiska kandidaten, som bidrog att han valde bort Hillary och istället stöttar Obama. Han var euforisk och drömde sig tillbaks till Kennedy-eran. För mig som frihandelsvän känns Barack helt fel och republikanen McCain tusentals ljusår bättre. Frihandel gör världen rikare och minskar fattigdomen - världsekonomin behöver ett öppet USA. Samtidigt mår både USA och hela världen mycket bättre med en demokratisk moralpolitik än den republikanska konservatismen.

Samtidigt är vice presidentkandidaten Biden en stor förebild och Palin är en skrämmande inskränkt kvinna som jag absolut inte skulle vilja se som ledare för den fria världen. Jag har svårt att bestämma mig, vem jag faktiskt vill se som president. Nu talar det mesta för att nästa president heter Barack Obama och det tror jag trots allt blir rätt bra för både USA och oss övriga.

För övrigt bloggar jag inatt, måste ju hålla mig vaken!

Inga kommentarer: