fredag, september 12, 2008

Utanförskapets framsida

Artikelserien om segregationen i Göteborg på GP:s kultursidor har varit oerhört läsvärda. Idag kommenterar Göran Johansson serien i GP. Han har rätt i att husen i sig inte skapar segregation (det behövs fler höga hus i Göteborg), inte heller människorna som lever där. Men den (s)tyrande makten i Göteborg har inte gjort det bättre – tvärtom. Det är under deras styre som utanförskapet har blivit allt värre. Varför har han inte gjort något? Tidigare S-regeringar har inte gjort något, nu sker mycket med Allians regeringen och de kan inte komma till hans räddning.

Jag är helt övertygad om att det behövs nya idéer för Göteborg. Jag är själv född och uppvuxen i Angered, något som jag är väldigt stolt över. Vi som har gått på dagis, förskola, skola och gymnasiet i Angered har fått med oss så mycket mer än bara vanlig skolgång. Det görs idag ett hästjobb i de segregerade stadsdelarna och kan inte sticka under stolen med att jag känner mig mer trygg där, än vad jag gör i Örgryte där jag bor idag eller i centrala stan.

På fullmäktige igår så uppstod en debatt mellan sossarna och vänstern, med anledning av att det senare partiet gjorde upp tillsammans med alliansen i en motion av Jonas Ransgård (m) och Kristina Bergman Alme (fp) angående skuldrådgivning. Vänstern hade gjort upp med borgarna, hemska tanke, de röstade efter vad som var bäst för utsatta göteborgare. Sossarna menade (som alltid) att det redan görs tillräckligt och att oppositionen bara är dumma för att de lägger motioner om saker som redan är på gång. Riktigt så är det inte. Göteborg styrs av en man och hans parti, det vet alla och det är bara att rätta sig efter det om man vill vara med och bestämma. Allt annat är oftast fel.

Åter till frågan om segregationen, jag tror och menar att det behövs ett samlat grepp om utvecklingen i Göteborg. Så även när det kommer till stadsbyggnadsfrågor. Vi behöver en stadsarkitekt som kan vara den sammanhållande länken och navet i debatten om stadens utveckling. En sådan motion är på gång, kommer upp i oktober i kommunstyrelsen - därefter i fullmäktige.

Utanförskapet är allvarligt och det ur många synvinklar. Inte minst är utanförskapet ett gigantiskt slöseri av alla de människor som lever i utanförskapet och som inte kan vara delaktiga. Frågan behövs lyftas upp på dagordning, Göran kan inte lösa frågan själv – som han kan göra när det kommer till nya arenor (läs Stureplan vid nya Allén och bandybanan på Heden). Om han nu visste vad som skulle ske varför har han då inte gjort något åt det? Varför ställer ingen honom mot väggen?

Det behövs ett samlat grepp centralt som kan ta initiativ och visa att detta är en fråga för hela Göteborg, inte bara för de stadsdelar där problemen är som störst. Det är dags att göra något åt det. 2010 hoppas jag att göteborgarna gör något åt det. Vi behöver mindre tjöt och mer verkstad. Det kommer inte från s.

Inga kommentarer: