söndag, juli 15, 2007

Albert Speer

Jag har sedan jag var ung fascinerats av andra världskriget och nazismen/kommunismen, vilket har fört med sig att jag har slukat bok efter bok på temat. Idag blev jag klar med en till, biografin; Albert Speer och sanningen. Jag har inte läst den från pärm till pärm, men gav mig en månads bra och intressant läsning späckad med fakta och nya frågor. Visste han om vad som hände i koncentrationslägren eller massavrättningarna i öst? Speer har intresserat mig innan via teater (uppsättningen på Stadsteatern för några år sedan, såg jag tre gånger, hur bra som helst!),dokumentärer och filmer. Oavsett om han visste eller inte, har han på olika sätt fram tills sin död, gjort allt han kunnat för att svara på frågan och hjälpt alla som sökt sanningen på vägen. Nu har jag även beställt hans egen bok som han började skriva när han satt i Spandaufängelset, Tredje riket inifrån. Tills den kommer blir det mer sommarläsning med ännu en biografi om Nikita Chrusjtjov, ska väl försöka läsa något annat än om gamla gubbar med en hemsk historia i resväskan. Men det är bara så intressant att läsa om.

Inga kommentarer: