söndag, maj 07, 2006

ESC närmar sig och med det åsikter

Jag har hållt mig från debatten länge när det gäller ESC-finalen. Men nu måste jag in. Förutom att min kollega med samma namn tvingar mig höra finska bidraget hela dagarna - så är Hard rock hallelujah kass. Jag har inget emot Finland - tvärt om. Men ESC handlar om kunskap och nu måste det bli lite ordning och reda på torpet - ialla fall i den här debatten!

För det första jag tycker inte om när bidraget har framförts offentligt tidigare, det ska vara med spänning och kunskap som man sätter sig tillsammans med övriga europa och världen för att vara eb del av en av årets bästa höjdpunkter.

Suck, men som vi alla vet så ska man kunna låtarna innan tävlingen börjar och det får man väl köpa. Men det finns andra kriterier som inte följs så bra numera; bidragen ska innehålla minst en tonartsförändring, texterna borde vara på nationsspråk, låtarna ska bevara schlagergenrensunika ställning, bidragen ska utnyttjande genrens klichéer och framförallt ska det finns någon karaktär på tonartsförändringen. Det finns det inte i årets bidrag från Finland...

Jag ska försöka lyssna igenom alla semifinallåtar igen, bidrag som kommer gå långt än så länge, förutom Carola som borde sjunga på svenska... är Belgien med "Je tádore", Portugal med "Coisas de nada" och det borde vara dags för Ryssland och "Never let you go". Söt sak. Jag låter återkomma.

PS. Varför går inget kulturstöd till bevarandet av konstformen schlagern?

Inga kommentarer: