fredag, september 23, 2005

Malmö, parkernas stad...

Haj,

Imorse satte jag mig på ett tåg, strax innan sju, första gången på väldigt länge som jag gick upp innan morgon-teve börjar sända. Men jag skulle ju till staden i söder - Malmö.
Här lyser solen, ljumma vindar och gott sällskap, av herr Mårtensson.

Ikväll bär det av till Köpenhamn, norra europas huvudstad. Där finns allt och inget. En av skillanderna att bara korsa sundet över till Danmark, är den historika närvaron. Här finns både gamla och nya byggnader. Här är allt bevarat - bara renoverat. Danskarna kan, vågar och vill när det kommer till bevarandet av gamla byggnader. Det tycker jag är fint, till skillnad från Göteborg, där vi har rivit det mesta, för att bygga nytt och fult.

Nu ska jag ut och gå på ribban, titta på det skruvade huset och dricka en kall pilsner. Förutom solen så ska jag njuta av den underbara skorrande skånskan och snoka efter någon park.

Sa`r vi.