måndag, februari 28, 2005

Sponsrar CIA ungliberalerna?

Häromdagen fick jag ett gammalt nummer av Lokalpressens utgåva i Frölunda i handen. En riktigt rolig läsning. Där skrev Daniel Uppström på debattsidan bland annat att CIA finansierar ung liberalernas verksamhet. Hur kan man få något sådant för sig?

Seriöst så vet jag inte vilken värld Daniel Uppström lever i, men att påstå att Folkpartiet Liberalerna skulle vara en extrem organisation i svensk politik är både löjligt och absurt. Liberalerna har alltid stått på barrikaderna och kämpat för solidaritet, frihet och jämlikhet. Jag vill minnas att redan i början av 1900-talet drev liberalerna igenom folkpensionen, medling i arbetstvister, bättre arbetarskydd samt ökat stöd till olycks- och sjukkassor. Vi drev igenom parlamentarismen, allmän och lika rösträtt för kvinnor och män, dessutom införde vi åttatimmars arbetsdag. Senast vi hade makten genomförde vi handikapp- och pensionsreformer, ökad frihet för radio och TV samt en valfrihetsrevolution inom välfärdstjänsterna. Är detta extremt?

Kanske i dina ögon, men vi liberaler har alltid slagits för frihet och rättvisa inte bara inom våra egna gränser utan över hela världen. Daniel påstår i sin insändare att Liberala ungdomsförbundet skulle ta emot ekonomiska medel från amerikanska CIA, det kanske är det största skämtet jag någonsin har hört och inget jag behöver kommentera. Att statliga och kommunala medel används till perversa böjelser för massmördare och diktatorer som Josef Stalin, Kim Jong Il och Fidel Castro är däremot extremt.

Inga kommentarer: