fredag, oktober 29, 2004

Ska guds ord styra kyrkan?

KDU i Bohuslän vill inte tillåta homosexuella att vigas inom Svenska kyrkan. Om nu guds ord ska styra kyrkan, kanske vi ska passa på återinföra slaveriet, diktatur, dödsstraff, samtidigt som vi förbjuder kvinnliga och homosexuella präster. Kära KDU, den heliga skriften, börjar få några tusen år på nacken. Vill ni följa bibeln som din lysande stjärna i livet, får ni gärna göra det, så lever jag i verkligheten med öppna ögon. Bibeln tolkas av den person som läser den. Jesus själv säger inte mycket om äktenskapet och i varje fall inget om hur det ingås. Jag tycker inte att staten ska tvinga svenska kyrkan eller något annat samfund att viga homosexuella, men jag tycker att alla ska medborgare ska vara lika inför lagen. Om nu exempelvis Tegnebykyrka på Orust ville viga ett homosexuellt par så får kyrkan inte göra det. Det tycker jag är fel. Det är dags för riksdagen att införa lagar som inte diskriminerar homsexuella - inför en könsneutral äktenskapsbalk. Nu behöver jag röka, blir så förbannad. suck.

Inga kommentarer: