söndag, oktober 31, 2004

Reaktioner på mitt skrivande...

Alltid kul att få reaktioner på det jag skriver. En av rubrikerna var ”Snälla Pär byt parti!”.
Personen som skrev brevet kan vi kalla för Kalle. Kalle anser att mitt ego flödar och att jag vill förstöra innerstadsluften i Göteborg. Det vill jag absolut inte. Däremot är jag övertygad om att när det byggs för framtiden i Göteborg, måste vi täta mer. Det vill säga att vi bygger mer på mindre yta. Byggandet måste också präglas av alternativ med äldreboende, student-, hyreslägenheter och bostadsrätter i samma område. Bostadsområden ska vara levande under alla timmarna på dygnet. Idag är det näst intill omöjligt att få ett förstahandskontrakt inom rimlig tid i storstads- och tillväxtregionerna. Bristen på bostäder har drivit upp priserna på småhus och bostadsrätter. Medan det är bostadsbrist i storstadsregioner rivs bostadshus i andra delar av landet.

Liberala åtgärder:
Men vi behöver bygga mer. Det måste byggas 40 000 nya lägenheter årligen. Det vill vi åstadkomma genom lägre boskatter och bättre konkurrens. Släpp in fler utländska byggaktörer släpps in i Sverige. Bort med handelshinder, så att handeln med byggmaterial kommer igång. Kartellsamarbete måste kriminaliseras. Friare bostadsmarknad: Låt de som önskar ombilda sina hyresrätter till bostadsrätter. Inrätta ägarlägenheter. Friare hyressättning. Det är rimligt att en centralt placerad lägenhet har högre hyra än en mindre centralt placerad lägenhet.
Minska kommunernas roll som fastighetsägare. Enklare regler och mindre krångel vid bostadsbyggande. Friare regler exempelvis när det gäller standardkrav leder till fler och billigare bostäder.


Kalle skriver också ”Något som en storrökare som dig knappast bryr sig om då du helst andas in gift”, visst jag har rökt, men slutade för några veckor sedan. Ni märker att Kalle känner mig och därför blir privat. Han tycker att fler ska bo i förorten, jag håller med honom, jag gjorde det i 18 år och kommer alltid att ha Angered i mitt hjärta.
”När det finns lediga lägenheter som det faktiskt gör i förorterna bör ungdomen hålla tyst och utnyttja dem. Sälj ut bostadsbolagen som ägs av kommunen och låt marknadsekonomin lösa bekymren. Men bara för att det är marknadsekonomi så måste politikerna klara sig från egoist frestelser, mygel och mutor genom det kan de sätta stopp för att förstöra historia.” Klockrent, jag håller verkligen med. Marknadsekonomi är A och O. Ingen bostadskö, lika för alla på marknadens villkor. Problemet som jag ser med dagens bostadsmarknad i Stockholm som i Göteborg är att det är dem centrala områdena som är subventionerade. I förorterna, exempelvis i Rannebergen får man betala ca 4000 spänn för en tvåa. Marknadspris? Knappast. Numera har jag en hyra för min lägenhet på 1300 kronor, och då bor jag inte i Biskopsgården, Bergsjön eller Kortedala .

Kalle tycker ännu en gång att jag är en egoist, inte är mogen som politiker, är med i fel parti och att det kommer att gå illa för mig. Sen kommer ett exempel på en bra politiker. ”En duktig politiker såsom Vaclav Havel inser att en homofråga inte är tillräckligt viktig att driva.” Havel är en av Europas riktiga moderna frihetskämpar och ska ha rikligt med beröm för vad han har gjort för Tjeckien och hela Centraleuropa som president i ölens hemland. Bara tanken på att få en kall pilsner serverad i gamla stan kvarter i Prag ger mig rysningar. Tänk dessutom ny jagat vilt. Mums.

Tillbaks till homofrågan. Jag tycker att det är en principiell viktigt fråga, speciellt för mig som liberal. Självklart ska alla medborgare i det här avlånga landet vara lika inför lagen. Ingen tvekan, sen att Kalle inte anser det, är ju tråkigt. Snacka med B(ush) eller Kerry någon kväll, det har ju samma åsikt i frågan. Varför jag vill ha ett könsneutralt äktenskap i Sverige, handlar inte om att flatorna eller läderbögarna ska tvinga sig in i kyrkan, synagogan eller moskén. Det handlar inte om det, utan om allt det där man inte ska behöva fundera på, som hetropar får med sig på direkten. Jag kunde inte påverka kyrkan som medlem, utan lämnade.

Ibland krävs det kalle, att man funderar – det tror inte jag att du gjorde. Men tack för synpunkterna.

Inga kommentarer: