onsdag, januari 11, 2006

Sluta moralisera

Jag slutreplikerar, artikeln jag svarar på kan du läsa här.

Publicerad på GT Debatt 11/1-06

Jag är uppvuxen i en klassisk kärnfamilj, är fruktansvärt släktkär och missar sällan några kusinbarns födelsedagar. Men om min familj skulle se annorlunda ut - där mina päron är omgifta och jag har ett antal halvsyskon och en syster som lever med sin fru - skulle jag ha svårt för att tro att det skulle innebära en katastrof för mig och mänsklighetens historia. Som liberal tycker jag att det ska vara upp till var och en hur man väljer att leva sitt liv och det är inget som politiken ska lägga sig i, så länge ingen skadar någon annan människa. Att liberaler genom historien och i dag skulle vilja förstöra kärnfamiljen, kan jag inte tänka mig och aldrig hört innan.Däremot har vi inte svårt för att vidga och uppdatera begreppet allt efter hur samhället utvecklas med tiden. Familjen är i dag snarare mer ett begrepp för nära och kära, i alla fall i min vänskapskrets, än den verklighet kärnfamiljen var på 1920-talet, då ensamstående mödrar sågs som omoraliska och då homosexualitet var både skamligt och straffbart.

Som före detta historiestuderande har jag oerhört svårt att bli kallad historielös. Sedan tidernas begynnelse har mänskligheten dödat för makt och för inflytande. Jag tror att KDU i Göteborg vet lika väl som jag att ett av de mer populära anledningarna till att döda under historiens gång varit att göra det i guds namn. Men bara för att kristdemokratin har sina rötter kristendomen och då också i massmord, krig, tvångsäktenskap, diktatur och så vidare, kan jag aldrig i min vildaste fantasi tro att det är något som i dag vägleder den moderna svenska kristdemokratin. Jag kan inte på samma sätt som KDU på den här debattsidan (29/12), idiotförklara Liberala Studenter bara för att liberalismen har en svart baksida från franska revolutionen, för flera hundra år sedan.

Homosexualitet kommer aldrig vara något som kommer och går, utan är lika naturligt som att det blir en ny dag.Att som KDU likställa gayrörelsen med pedofili, övergrepp, våldtäkter, incest, visar endast på förakt mot en stor del av svenska befolkningen och är fruktansvärda liknelser. I artikeln moraliserades rejält också över de så kalladebastuklubbarna. Vi liberaler är glada över att förbudet mot bastuklubbarna avskaffades, eftersom det bara spädde på moralkakorna i samband med den svenska aidshysterin på 80-talet.Fritt tänkande vuxna människor får ha gruppsex, hur som helst och var som helst. Det är deras beslut, inte klåfingriga politikers. Ett av kristendomens och förmodligen också då kristdemokratins viktiga budskap är kärleksbudskapet. Det verkar som detta är något helt bortglömt av den unga göteborgska kristdemokratin.

Inga kommentarer: