onsdag, december 05, 2007

På Angered skolkas det…

Så gjordes det även när jag gick där, fast jag var nog än av de duktiga eleverna. Idag är var femte elever borta från lektionerna på Angeredsgymnasiet. De få tillfällen jag var borta under gymnasiet var när Vinter-OS i Salt Lakecity gick av stapeln. Då så även på högstadiet, drabbades mina mattekunskaper (elevrådsmötena placerades alltid på mattelektionerna). Det kommer jag att lida för och jag är fortfarande lika irriterad över att ingen sa till mig, drog mig i örat och placerade mig där jag skulle vara - i skolbänken.

De må vara lätt att skolka – så även på universitets nivå. Men när man väl har börjat på gymnasiet så är det obligatorisk närvaro. Allt för många gymnasister är inte på plats, det drabbar inte bara eleverna utan även lärarna och kostar massa pengar. Dags att bli bättring på det området – men den politiska vägen har sossarna i alla fall satt stopp, när det kommer till gymnasiet. För när oppositionen la ett förslag, som har fungerat tidigare i exempelvis Stockholm röstade majoriteten ner förslaget. Sossarna vill inte ha någon bred uppgörelse när det kommer till skolpolitiken, det säger bara det – eftersom de vill åt alla väljare som tycker att regeringens politik på området är bra.

Inga kommentarer: