tisdag, december 11, 2007

Herr Medvedev är Putins pojke

För några dagar sedan spekulerade jag om Rysslands framtid, nu har den dimma som legat över vårt grannland blivit klarare – om än som jag hade förväntat mig. Idag meddelade nämligen biträdande premiärministern Medvedev som igår lanserades som presidentkandidat av dumans största parti att han har tillfrågat Putin att bli ny premiärminister. Även om Putin inte har svarat på frågan offentligt, är jag säker på vad svaret blir och presidentmakten kommer att minska i Ryssland. Skendemokrati är namnet och det är oerhört skrämmande.

4 kommentarer:

Henrik V sa...

Undra hur Kreml kommer att reagera om Sverige skulle stoppa eller i varje fall undra massor om den planerade gasledningen i Östersjön?

Pär Gustafsson sa...

Det kommer att bli en spännande framtid. Jag vill inte ha någon ledning på botten och jag tror att året kommer att visa hur det blir med gasledningen mellan Ryssland och Tyskland.

Regeringen gör just nu helt rätt i frågan, det krävs att allt görs på rätt sätt bara...

Henrik V sa...

Det är nog inte så många som vill ha en ledning, egentligen. Vem vill bli så extremt beroende av Kremls välvilja? Hehe.
Jag gillar regeringen generellt. I denna fråga saknar jag ofta tydlighet.

Pär Gustafsson sa...

Utrikesminister Bildt är ofta bra och tydlig, men när det har handlat om Ryssland den senaste tiden, tycker jag att han har vart allt för blek.