tisdag, mars 10, 2009

Stoppa Pariserhjulet i Göteborg!

Jag trodde först att det var ett skämt, när jag fick höra Johanssons planer på att slänga upp ett Pariserhjul nere vid operan. Det tycker jag fortfarande. Att hjulet (som i folkmun efter hets från stadens medier, redan fått goa och glada namn...) redan är på väg trots att bygglov ännu inte finns, visar att Johansson fortfarande tror att han bestämmer över staden. Skulle inte förvåna mig alls om den socialdemokratiska gruppen i Byggnadsnämnden fick höra om projektet genom media och därefter förväntades verkställa oavsett egen åsikt. Det luktar mer maktehov än utveckling av evenemangsstaden och turistnäringen.

Jag kan bara hålla med kritikerna om att ett stort hjul som göteborgare högst skulle åka en gång kommer att förstöra stadsbilden. Jag har åkt ett liknande hjul i London, det var roligt i tio minuter. Projektet känns rätt gammalt och hade varit fräck lagom till millennieskiftet. Det är bättre att stoppa det här projektet, i alla fall utanför Operan. Därför glädjer beskeden från oppositionen mig.

Den som skyndar till Johanssons försvar är GT:s politiska reporter Åke Lundgren som menar att den store politikern har folket med sig och makten emot sig. Det tror inte jag. Han borde ställa frågan vad kalaset kommer att kosta och sedan ställa skattepengarna mot annan verksamhet.

Inga kommentarer: