fredag, juli 25, 2008

Göran fixar (som han själv vill)

Måste få tycka av mig lite. Igår tog Göran Johansson första spadtaget för en ny bandybana på Heden. Den ska byggas utomhus och vara till för allmänheten när inte väl GAIS bandy är där och tränar/tävlar på vinterhalvåret. Det låter helt okej. Spelet bakom arenan är något helt annat. Göran drömmer om en bandyfinal i Göteborg på Heden, ett nytt arrangemang som ska sätta staden på kartan. Inte heller det är fel, men vägen dit är så ickedemokratisk att jag vill kräkas. Skulle Göran slänga upp 100-tals miljoner själv för bygget hade jag inte haft något emot det, tvärtom, men nu är det mina och alla andra göteborgares pengar. Då ska det skötas på ett annat sätt. I gårdagens GP fick Göran den gratis cred han vill ha när han tog det första spadtaget till den nya arenan. Jag hoppas att finalen fortsätter spelas på anrika Studenternas i Uppsala.

Idag var det dags igen. Den nya arenan som byggs upp på Gamla Ullevis plats är snart färdig. Även det beslutet att riva och bygga nytt kom från samma herre. Inte så konstigt att det även blev ett kommunalt företag som tog hand om bygget och att det sedan dess har kostat oss göteborgare dubbelt så många miljoner som det var tänkt. Jag har inget emot att det byggs nya arenor. Personligen anser jag att elitidrott ska bara sina egna intäkter och hade hellre sätt en lösning som gjorts i Borås, än den som snart är klar i Göteborg. Det var rabalder när väl beslutet kom om den nya arenan och samma tvivelaktiga demokratiska gång även då. Nu är det bråk igen. Därför att Göran vill bestämma vad hans arena ska heta, det tycker inte majoriteten i kommunstyrelsen som vill att Namnberedningen ska få bestämma. I dagens GP säger Göran; Låt dem ta hand om det så tar vi andra hand om resten. Rätt enkelt att lista ut vem som har sagt det. Göran är sur för att inte han och hans kompisar får fatta beslutet själv.

Nu har jag fått tycka av mig.

Inga kommentarer: