onsdag, november 21, 2007

Hjälper det att slå Lasse gul och blå, SUS?

Stockholms universitets studentkår hade idag släppt en ny kampanj, där de har slagit Lars Leijonborg gul och blå. Varför kan man undra? Kåren har slagit lite på Lasse för att studenter i allmänhet (och kanske även SUS studenter) har för dålig ekonomi. Med tre affischer ska de sprida sitt budskap, med följande teman:

  • Studenter stannar kvar i utbildningssystemet för att de har för dålig ekonomi, inte för att de tycker om och plugga.
  • Studenter vill plugga heltid, ge oss mer pengar så vi slipper arbeta vid sidan av.
  • De vill värna om rätten till heltid och att Lasse ska fixa fram mer cash – igen.

Jag ska inte sticka under stolen med och säga att jag inte håller med kåren om att studenters ekonomi kan bli bättre. Regeringen har lovat att höja studiemedlet och görs inte det kan man klaga, men mandatperioden är lång. Samtidigt har regeringen redan satsat mer på den högre utbildningen i rena cash än vad den förra sosseregeringen gjorde. Så SUS klagar på fel snubbe! Sossarna byggde ut den högre utbildningen, inte för utbildningen i sig, utan för att de passade bra för deras regional politik. Fortfarande finns problemet kvar - utbyggnaden följdes inte upp med cash. Så vill ni ha ordning och reda, kräv färre högskoleplatser.

Jag tror för min del, (eftersom det funkar för mig att både plugga heltid, läsa extra på kvällarna samt att jobba lite vid sidan av för att täcka mina utgifter) att jag kan konstatera att SUS bara klagar och inte har ägnat någon tanke åt vad man kan göra för att förbättra studenters ekonomi. För det finns mycket att göra en att sprida sedlar över oss studenter.

Jag tror på att studenter ska få mer makt att kunna finansiera sina studier själv, genom att arbeta vid sidan av och samtidigt klara sina tentor. Slopa fribeloppet så är mycket vunnet, lägger vi där till att införandet av principen hälften bidrag hälften lån, har vi kommit en bra bit till. Jag vet inte hur mycket kåren ser runt om i världen, men på väldigt många hörn av våran jord och i andra rika länder lyckas studenter både bättre än svenska studenter samtidigt som staten inte betalar för pluggandet.

Avslutningsvis, är det någon politiker som pluggar på något innan han agerar så är det Leijoborg!

Inga kommentarer: