fredag, december 24, 2004

God jul i flera delar....

Julen del 5
Julmaten är nu uppäten och då blev dags för sång och musik - dvs säktens allsång. Efter några sånger bröt morfar tystnaden. " - Om jag ska vara ärlig hatar jag dessa julsånger, speciellt den där white christmas... julen är ju ändå aldrig vit." Musiken tysynade och det blev dags för efterrätt...

Julen del 4, eller släkten anländer...
In väller dem - släkten. Två av mina kusiner är allergiska mot pälsdjur. Mormor och morfar har haft hundar sen början av 1800-talet. Jag kör hem min moster, så hon får hämta medecin till sina barn, lite mer julklappar och inte bara det hon hittade sin gitarr!
Nu kanske julen kan börja. Först glögg och sång, även om ingen vill sjunga.

Julen del 3,
Min pappa har en julslips som låter som en mobiltelefon varje gång man nuddar den. Jag vet inte om jag klarar att höra pappas julmyskläder hela kvällen. suck. På dagarna går han i snygga kostymer, varför kan han aldrig bry sig när han är hemma? Mamma är sist på med kläderna varje år. Kanske inte är så konstigt, hon syr ju ihop den varje år. Just nu svär hon över att hon inte hittar något bra, får nog rycka in.

Julen del 2,
Nu är jag här igen. Var tvungen att skriva av mig. Jag var och handlade potatis, apelsiner och en kvällstidning i den lokala affären. När jag kom till torget satt det en man och drack öl på en bänk, jag stannade och pratade lite med honom. Visste inte att området där mina föräldrar bodde hade alkisar. Men han var trevlig och vi önskade varann en god jul. Jag la även märke till att han hade en blåtand, i sitt högra öra. Trodde bara att det var prylbögar som hade det, men vad jag hade fel. När jag väl kom in i affären hade personalen tomteluvor på huvudet och spelade julmusik, kan ju inte bli bättre… Min nya vän från torget kom också in och hjälpe mig att plocka potatis. Sen blev jag bara tvungen att läsa på löpsedlarna, vilket jag gör varje morgon. I en av våra kvällstidningar slog man på stort. Arne Weise talade ut. Han ville stoppa Ernst årets julvärd från att jobba själv i tv-huset. Arne Weise har ett förslag till programledningen på den statliga teven ”- Låt två personer, gärna en ung kvinna och en äldre man, skönheten och odjuret, skrattar han till tidningen.” Han borde väl veta. I år ska jag inte missa Kirchsteiger. Bara namnet ger mig rysningar.

Julen del 1,
(24/12: Göteborg är mulet, några grader plus, Hej mittvinterland, nu är julen här...)
Så var vi där, Julafton, en klassisk dag då man slänger iväg pengar för att göra varann glada.
Det gjorde min pappa och slog på stort till min mamma. Gulligt. Själv har jag i år hållt i pengarna och köpt med omtanke. I år lyckas svenskarna få iväg 40 miljader på klappar i olika former. Det ska tydligen vara nytt rekord. jaha, jippi - vi lyckades i år igen!

Det blir nog bra det också. Firar jul med släkten som vaniligt, även om mina päron har gått och köpt en plastgran, suck, känns så fel - även om den skulle passa hos mig med. Skulle ha köpt med mig lite granbarr och skogslukt. Då hade det vart en riktigt gran. Men va faan, här serveras god mat och dryck, trevligt sällskap och julklappar..., min lägenhet har bara tre jultomtar och en massa disk. I morse lyckades jag gå upp och äta gröt tidigt. Är stolt.

Vad jag egentligen skulle göra var att önska mina läsare en God jul!

// Pär,
som inatt inte missar Orientexpressen och redan fått en jättebra julklapp. hehe.

Inga kommentarer: