tag:blogger.com,1999:blog-8924043.post9106443324557556136..comments2023-10-22T09:45:16.487+02:00Comments on Pär Gustafsson (L): Miljöpartiets kilometerskatt drabbar näringslivet och är integritetskränkandePär Gustafssonhttp://www.blogger.com/profile/01828912207143142641noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8924043.post-59766685842579081692010-05-01T14:01:43.234+02:002010-05-01T14:01:43.234+02:00Till alla miljövänner som vill ha närproducerad ma...Till alla miljövänner som vill ha närproducerad mat. Tanken är god, men kräver transporter på korta sträckor, vilket måste göras på väg. Ska man då höja dieselavgifter och bensinskatter kommer det att bli väldigt dyrt livsmedel som slutligen konsumenterna ska betala. Ekvationen går inte riktigt ihop med de fina tankarna om miljövänliga altdrnativ. För om man ska ha många små närproducenter av livsmedel måste det det bli många korta transporter. Och då behövs också hållbara vägar att köra på. <br /><br />Således är det många parametrar som måste vägas in när man ska höja skatter på vägtransporter. Det kan slå helt fel, vilket troligen inte är meningen.Realisthttps://www.blogger.com/profile/18001243421804087942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8924043.post-32204705558442875762010-04-27T17:16:13.099+02:002010-04-27T17:16:13.099+02:00De flesta tänkande individer inser nog hur absurt ...De flesta tänkande individer inser nog hur absurt det verkligen är att hålla på att köra allt gods på lastbil trots att det finns järnväg. Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien m f l länder har redan insett att kilometerskatt på tunga transporter både är rimligt, och att den nya tekniken också gör det mycket enkelt och inte längre innebär en massa administration.Hemligehttps://www.blogger.com/profile/07774116642974926570noreply@blogger.com